Adblockers een bedreiging?

Apple staat sinds de lancering van iOS 9 voor het eerst ‘content blockers’ toe waarmee advertenties geblokkeerd kunnen worden. Kunnen websites nog overleven in een tijdperk waarbij adblockers steeds populairder worden?

Adblockers zijn niet nieuw

Adblockers bestaan reeds lange tijd maar de laatste maanden groeit het aantal gebruikers razendsnel en ze worden ondertussen door honderden miljoenen mensen gebruikt.

Wat zijn adblockers? Een adblocker is een stukje software dat in sommige webbrowsers ingebouwd wordt. Hierdoor kun je advertenties uit een website filteren die je aan het bezoeken bent waardoor je geen advertenties meer te zien krijgt. En dit zorgt voor nogal wat paniek in medialand.

Bedreiging voor online uitgevers

Maar hoeveel geld lopen bedrijven mis door al die geblokeerde advertenties? Volgens een recente studie zou het dit jaar gaan om een bedrag van 22 miljard dollar. Dit bedrag is enkel van toepassing op desktopgebruikers.

Nu Apple deze ‘content blockers’ ook toelaat op mobiele toestellen zal het misschien heel moeilijk worden om nog geld te verdienen aan advertenties.

Sneller en veiliger internet

De voordelen aan het gebruik van adblockers zijn groot. Websites laden een stuk sneller (gemiddeld 3 seconden sneller), geen vervelende en opdringerige advertenties meer en daarnaast kunnen advertentiebedrijven het gedrag van de gebruiker niet meer volgen. Advertenties worden ook vaak gebruikt om virussen te verspreiden.

Strijd tussen Google en Apple

Maar waarom heeft Apple nu beslist om deze ‘content blockers’ toe te staan? Dit kan geen toeval zijn. Apple is niet afhankelijk van advertentie-inkomsten maar Google uiteraard wel. De inkomsten van Google worden voornamelijk gegenereerd met de verkoop van advertenties. Wordt vervolgd…

Ten slotte een aantal bekende adblockers: Adblock PlusAdBlockPrivacy Badger.

Vragen of opmerkingen over dit artikel? Aarzel niet ons te contacteren.