Google biedt gratis tools aan waarmee je verschillende trends en andere informatie kan opzoeken die je helpen om je website te optimaliseren. We hebben 5 handige tools op een rijtje gezet waarmee je direct aan de slag kan.
Google Analytics
Google Analytics is een erg uitgebreide tool om de statistieken van je website te meten. Voor de meeste mensen misschien wel bekend, maar deze tool blijft cruciaal om inzicht te krijgen in de bezoekers van je website. Wat is het aantal bezoekers? Waar komen ze vandaan? Welke pagina’s worden het meest bezocht?
Tot slot kun je ook nog doelen instellen. Wil jij weten hoeveel mensen een bepaalde actie uitvoeren op je website, dan kun je dit instellen als doel en de resultaten bijhouden.
https://www.google.com/intl/nl_be/analytics/
Google Search Console
Een andere tool die je belangrijke informatie geeft over hoe Google de inhoud van je website ziet is Google Search Console.
Je krijgt eventuele foutmeldingen te zien, waaronder crawlfouten (pagina’s die niet vindbaar zijn) en HTML verbeterpunten aangereikt. Je kan er ook een sitemap indienen zodat je website nog beter vindbaar is in Google.
https://www.google.com/webmasters/tools/
Google Keyword Planner
Dit is een handige tool om op ideeën te komen voor nieuwe zoekwoorden voor je website. Via het zoekvolume kan je zien hoeveel keer op een bepaald zoekwoord wordt gezocht en zo selecteren op basis van de populariteit.
Om de Google Keyword Planner te kunnen gebruiken heb je wel een Google Adwords account nodig.
https://adwords.google.be/KeywordPlanner
Google Trends
Bij Google Trends kun je een zoekwoord invullen om vervolgens een grafiek te bekijken met de populariteit over de laatste maanden of jaren heen. Je kunt hiermee bekijken of er minder of juist meer op een bepaalde zoekopdracht wordt gezocht. Google Trends geeft je meer inzicht in de tendens van een bepaald zoekwoord.
https://www.google.be/trends/
Google Alerts
Wil je zien wat er over jouw bedrijf of merk geschreven wordt op het internet? Of wat de concurrentie doet en waar je bijgevolg rekening mee kan houden voor je eigen website?
Google Alerts zijn e-mailmeldingen die je zelf kunt instellen om op de hoogte te blijven van nieuwe zoekresultaten in Google over de door jouw gekozen onderwerpen. Je kan er tevens de frequentie aangeven hoe vaak u informatie wilt ontvangen.
https://www.google.be/alerts
Vragen of opmerkingen over dit artikel? Aarzel niet ons te contacteren.